Saturday, December 12, 2009

SAYA MERINDUI MEREKA

Sekarang UIA sudah mula cuti mid-sem.Alhamdulillah saya sempat sampai ke rumah pada pagi Jumaat sebelum subuh.Bas GATE bergerak begitu pantas,sedar tak sedar dah sampai rumah.Seminggu sebelum cuti, saya tak mampu berbuat apa-apa,terasa diri begitu serabut,macam-macam yang datang dalam kepala.

Hari-hari yang hampir dengan waktu cuti,fikiran saya dah mula melayang, teringatkan rumah,belajar entah ke mana,subjek kimia yang saya belajar pada kelas terakhir dengan Sir Hazwaneezal langsung saya tak dapat hadam atau dengan kata lain tak faham langsung.Mungkin diri saya banyak buat maksiat.Astaghfirullah...

Presentation untuk subjek Math pula,saya tibai je,terima kasih banyak-banyak kepada sahabat baik saya,saudara Solihin yang banyak membantu mengajar Math pada saat-saat akhir.Assignment untuk subjek RIM pula saya buat pada petang hari terakhir dateline yang ustazah minta.,Aduhhhh....dah la ustazah tu deputy dean irkhs,kalu tak buat kerja,malu la kat ustazah tu..

Tapi mujur,ustazah banyk membantu pada hari terakhir untuk consultation dengan lecterur.Lebih-lebih lagi,saya terpaksa buat seorang diri,sebab pasangan saya Zulhilmi Atan terkena demam campak..mujur sangat sebab Zulhilmi prepare awal-awal lagi artikel.kalau tak jadi zero hero la saya.

Banyak pula celoteh saya,tajuk pun tak masuk lagi..hehe..Ya Allah,sedar tak sedar dah 7 bulan saya meninggalkan kampus lama saya yang saya sangat rindui...DARUL QURAN JAKIM.Entah kenapa,kenangan manis ketika ditarbiyyah di DARUL QURAN JAKIM tak akan dapat saya lupakan sampai mati.Kenangan bersama abang-abang sijil GEN 8 dan diploma terutamanya naqib tercinta A.Hamidi dan A.Zulkifli Makhtar masih lagi melekat kukuh dalam ingatan.

Buat adik beradik usrah RIHAQ yang dirindui dan selamanya tidak akan di lupakan;Hasbullah di UIA NILAI dalam bidang ekonomi,abang Muiz di UITM atau universiti melayu dalam bidang sains actuary,adib azman di PJ bakal arkitek terhebat dalam sejarah dan tidak dilupakan juga adik beradik usrah yang sekarang berjuang di luar negara seperti Arif Hakimi dalam bidang kedoktoran di Jordan dan Syafiq Syarif atau nama manja Syasya dalam bidang Dirasat Islamiah Al-Azhar.

Tidak lupa juga kepada diri ini,yang sedang bertatih,berjalan mencari erti hidup sebagai hamba dan khalifah Allah di bumi.Buat adik beradik usrah RIHAQ,teruskan perjuangan,kalian semua adalah harapan untuk Islam seluruhnya,ketahuilah,diri ini setiap saat merindui kalian,berdoa dan bermunajat sentiasa pada Allah,moga suatu masa nanti kita semua akan dipertemukan oleh Allah

Moga suatu masa nanti kita akan sama-sama belayar di atas bahtera yang satu,menuju Tuhan yang SATU,mengikut sunnah perjuangan Nabi Muhammad s.a.w. yang satu,lantas bersama-sama di Syurga Allah sepertimana yang di janjikan.Tidak dilupakan juga,abang-abang dan kakak-kakak pimpinan PERKEMAT yang dikepalai A.Ihsan Fadhli,kalian banyak mengajar saya erti kesabaran,ketabahan,kalian banyak mengajar saya erti hidup dalam kesusahan.

Mafkan saya,sepanjang saya bekerja dengan abang-abang dalam persatuan,banyak kesilapan,kelonggaran,kedhaifan,kelemahan yang saya lakukan.Jutaan kemaafan khusus buat abang Azan Safar,selaku ketua tarbiyyah DQ,kerana saya banyak tidak memberikan kerjasama sepanjang memegang jawatan selaku Ketua Biro Tarbiyyah dan Kerohanian I.Q.Rac.Liqa' Ladar saya tak pernah hadiri,brainstorm tarbiyyah,tak pernah serius,kerja tak efektif,tunngu program rasmi baru nak hidupkan biro dan bayak lagi.Sekarang abang Azan dah berada nun jauh di sana di bumi barakah dan bumi anbiya' Syria.Moga abang dan adik beradik lain semua gembira.

Sekarang dah ramai abang-abang diploma DQ yang belajar di luar negara,A.Ihsan,a.mat isa,a.firdaus kadir,a.syaukani..Kalian bertuah dan beruntung kerana menimba ilmu dan pengalaman di Jordan,moga kepulangan antum ke tanah air suatu hari nanti dapat mengembalikan kegemilangan Islam dan gerakan Islam itu sendiri.

Tidak lupa juga kepada pimpinan I.Q.Rac GEN 9,malik,majid,afifi,azam dan ahmad firdaus yang sekarang ini masih bersama-sama saya berjuang di UIA.Juga pada sahabat saya khairul azmi yang terbang ke mesir menimba ilmu kedoktoran.Saya amat merindui saat-saat kita bersama dahulu di DQ,bermesyuarat,makan dalam talam,mengulang di masjid,usrah,tidur di masjid bersama dan buat kerja sama-sama.Sekarang suasana sebegitu sudah hilang bila tiba di UIA,kalau adapun jarang sangat kita bersama..Mungkin kesibukan masing-masing dengan kuliah dan assignment agak memisahkan kita..Tapi ketahuilah,walau kesibukan melilit kita,tapi hati kita tetap bersatu dan salinh merindui.

Tidak dilupakn juga adik-beradik yang lain,razani,azam PES,fahmi usahawan UIA,syahid jururawat markaz pas pusat,nizar yang baru operate kaki,asyraf azhar si pemikir bintang langit dan bumi,mahidin di NILAI pengasas ekonomi baru dan malik ulamak kontemporari usul fiqh.Juga yang paling tidak di lupakan cikgu Naim yang belajar di maktab perak,bakal pengetua dan adun mengkebang akan datang.

Mereka semua inspirasi hidup saya sepanjang masa,rindu dan sedih saya bersama-sama dengan mereka,tawa,senyum,duka,sedih dan jerih perih saya adalah besama-sama dengan mereka.Kalian yang banyak mengajar erti sebuah kehidupan dan perjuangan hingga ke tahap ini , Allah yang menemukan kita dan Allah juga yang memisahkan kita buat sementara waktu demi meenguji ketabahan hati.Juga adik beradik muslimat,jagalh diri elok-elok,menempuh badai cabaran yang tidak kurang hebatnya.

Saya mendoakan agar Allah menetapkan hati kita dalam perjuangan,terus kekal dalam reda dan rahmat Allah sentiasa.Buat sahabat-sahabat DQ yang lain,ukhuwah kita tetap akan kekal,juga buat ustaz-ustaz yang pernah mendidik saya dahulu iaitu ustaz Fadzli dan ustaz Wan Samukti,hanya Allah yang mampu membalas jasa-jasa mereka.

Ya Allah,tiada yang aku pohonkan melainkan keampunan dan rahmatmu.Moga kau menempatkan kami dalam Syurga bersama-sama para anbiya',auliya',syuhada',siddiqin dan para solihin.Ameen...

1 comment: